דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אל-קאעידה: סקירת מצב 

מאת    [ 08/01/2008 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 3018 פעמים ]

ישראל מקבלת תזכורת מאל-קאעידה

בשבוע שעבר קיבלה ישראל תזכורת מאל-קאעידה. בקלטת האחרונה שלו, פנה בן לאדן לפלשתינים ואמר כי ארגונו לא ינטוש את הג'יהאד למען פלשתין ויפעל לשחרר את כולה מן הירדן ועד לים. אף כי עיקר הקלטת הופנה לבעיות בעיראק, דוברים ישראלים אמרו כי הם מתייחסים ברצינות לאיומים, מה עוד שבשנה האחרונה היו ניסיונות של אל-קאעידה להתבסס במדינות הסובבות את ישראל.

סיכום 2007: ללא הישגים משמעותיים

ארגון רצחני זה, שכבר הוכיח את יכולתו בכל רחבי העולם, אכן דורש תשומת לב ומעקב מירביים. עם זאת, מבט לעבר שנת 2007, שאך נסתיימה, מגלה שאל-קאעידה לא הצליח להפגין הישגים מרשימים, מלבד בצפון אפריקה. על אף הצהרותיו של איימאן אל-זוואהירי, "האיש החזק באל-קאעידה", כי ארה"ב והמערב כולו הם עדיין האויב מספר אחת שיש להיאבק בו עד להכנעתו, אל-קאעידה לא הצליח לבצע השנה שום פעולה באירופה ובארה"ב. חשודים רבים נעצרו בחשד להשתייכות לארגון וחלקם אף הועמדו למשפט, אך עד היום סיכלו שירותי הביטחון המערביים את כל התוכניות לפיגועים והם מתחקים ללא הרף אחר קהילות המוסלמים.

גם במזרח התיכון לא גילה הארגון פעילות מרשימה, אם כי באזור פועלות באזור מספר התארגנויות במהלך השנתיים האחרונות: ארגון "התאוחיד והג'יהאד" ביצע פעולות בסיני, סניף אל-קאעידה בירדן הצליח לשגר שני טילים לאילת ולפוצץ לובי של מלון ברבת עמון וארגון המכונה "אל-קאעידה בבלאד אלשאם" ("סוריה הגדולה") ביצע מספר פיגועים בסוריה, ירה קטיושה בודדת לעבר קריית-שמונה ופגע ביחידה הספרדית של יוניפי"ל בדרום לבנון.

לאחרונה אף דובר על תאים של אל-קאעידה ברצועת עזה המסייעים לחמאס, אולם ספק אם חמאס מעוניין בשלב זה להתחבר לאל-קאעידה. מכל מקום, כל ההתארגנויות הנ"ל חוסלו, או שפעילותם הוגבלה מאוד על ידי השלטונות באותן מדינות. בסעודיה, שם הייתה התארגנות גדולה של אל-קאעידה, הצליחו שירותי הביטחון לעצור מאות קיצונים ועל ידי כך פגעו קשות בארגון וחיסלו את יכולותיו לפעול, לפחות לתקופת מה.

מכה קשה בעיראק

נראה, עם זאת, שאת המכה הגדולה קיבל אל-קאעידה בעיראק. עד עכשיו הוא מתקשה למצוא יורש מתאים למנהיג הקודם, אבו מסעב אלזרקאווי, שנהרג לפני שנה על ידי האמריקנים. אלזרקאווי הוא שהוביל, למעשה, להתדרדרות במעמדו של הארגון על ידי אימוץ אסטרטגיה קיצונית שהתבטאה באכזריות רבה ובהרג ללא הבחנה של אלפי חיילים ואזרחים. בעקבות כך, הוא עורר כלפיו את חמתם של העיראקים וגרם להתקוממות של השבטים הסונים בסיוע הצבא האמריקאי. שבטים אלה הקימו את מה שמכונה 'מועצות ההתעוררות', שנאבקו במרץ בפעילי אל-קאעידה וגירשו אותם ממחוז אלאנבר, אשר היווה את מרכז פעילותו של הארגון.

בימים אלה פחתה מאוד פעילות אל-קאעידה בעיראק. השבוע הודיע משרד הפנים העיראקי כי 75% ממקומות המסתור של הארגון במדינה חוסלו, רשתות התומכות בו נחשפו וכי בין יוני לדצמבר הצטמצמו הפעולות האלימות בעיראק ב- 90%-70%. אל-קאעידה פועל אמנם עדיין בעיראק, אך בפרופיל נמוך בהרבה. בן לאדן עצמו, מודע כנראה לחומרת המצב, פרסם קלטת נוספת לפני מספר ימים בה קרא למנהיגי הארגונים החמושים בעיראק להישבע אמונים למנהיג החדש והזהיר את העיראקים לבל יצטרפו למועצות השבטים הנלחמות באל-קאעידה. לפני שלושה חודשים אף הודה בן לאדן בקלטת מיוחדת כי אכן נעשו טעויות בעיראק, וקרא לעיראקים להתארגן מחדש.

חזרתו בשאלה של ד"ר פדל

מכה נוספת שניחתה על אל-קאעידה הייתה חזרתו בשאלה של ד"ר סייד אימאם אלשריף, המכונה ד"ר פדל, לשעבר אמיר ארגון אלג'יהאד באפגניסטן - הבסיס ההלכתי לביצוע פעולותיה הרצחניות של אל-קאעידה ברחבי העולם. כזכור, לפני מספר חודשים פרסם ד"ר פדל ספר בו הוא חוזר בו מכל פסיקותיו, קובע כי הקוראן והסונה אינם מתירים שפיכות דמים והרג אזרחים ומצהיר כי כל הפעולות שתעשה אל-קאעידה מעתה והלאה לא יהיו יותר על מצפונו.

כעת, ניתן להניח שרבים מפעילי ארגון אלג'יהאד נמצאים במבוכה מול השינוי בתפיסותיו של גיבורם. עדיין לא נודע על לוחמים שפרשו או על פילוגים, אך הדבר בהחלט אפשרי. אין ספק שגם בן-לאדן ואיימאן אלזוואהירי מוטרדים מהעניין.

האיום עדיין קיים

בשורה התחתונה, יש לזכור שאל-קאעידה עדיין פעיל וכי הוא זוכה לתמיכה רחבה בארצות האסלאם ואפילו בקהילות המוסלמיות בארצות המערב. יש לו גם אפשרויות רבות לתכנן ולבצע פיגועים, ישירות על ידי פעיליו, או בעקיפין על ידי ארגונים עצמאיים המקבלים את השראתם ההלכתית ממנו.

מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב